Rannú a poobedňajšiu apokalypsu ulice Školská pozná snáď každý Stráňančan. Mesto nehľadá riešenie desiatky rokov. Učitelia nemajú kde parkovať, rodičia nemajú ako bezpečne vyložiť svoje deti a prechádzajúci domáci ledva prejdú k svojim domovom. Primátor daný problém nerieši.
Čoskoro tu máme volebné chodníky a cesty. Nič sofistikovanejšieho Smeráci na kupovanie voličov nedokážu pripraviť, idú podľa overenej receptúry s presným načasovaním. Zobrať úver, dohodnúť "spriaznenú" firmu, nahádzať čiernu farbu (zámerne to pre hroznú kvalitu nenazvem asfaltom) na tie isté miesta, osadiť hrozné obrubníky, lopatou poplátať diery, len aby sa mohla strihať páska. A toto tu máme každé 4 roky.
Za 35 rokov od zmeny zriadenia žiadne vylepšenia verejných priestorov, nové návrhy dopravných riešení, nebodaj posun k lepšiemu. Primátor odmieta útvar hlavného architekta aj mestský inštitút, ktorý by sa odborne zaoberal tvorbou takýchto projektov. Chýba nám komplexné riešenie priestorov v širšom zmysle.
Mňa ako poslanca to veľmi štve. Ochota politikov pravidelne investovať z rozpočtu mesta (bežných výdajov) je nulová. Ochota poslancov koaličného klubu smer diskutovať, alebo hlasovať za zmenu rozpočtu je nulová. Asi sa všetci zhodneme, že rozvoju mesta vôbec nepomáha poslušne dvíhanie rúk na zastupiteľstve, tak ako rozkáže šéf. Na opravu sa vždy používajú kapitálové výdaje, nie bežné !!! My občania platíme dane čo sú bežné príjmy určené pre bežné výdaje. Čo to znamená? Že mesto z našich daní odmieta investovať do zveľaďovania priestorov. Na zaradenie kapitálového výdaja si buď musíte požičať, alebo niečo predať (zvyčajne budovu, pozemok kádrovým kamarátom). Ak bude záujem vysvetlím neskôr.
Prikladám situačný náčrt, ktorý by vedel značným spôsobom zlepšiť bezpečnosť a dopravu na Školskej ulici.

Riešilo by tieto základné potreby.
bezpečné vykladanie detí v oddelenej školskej drop-off zóne (žltou farbou)
vystupovanie detí priamo pod chodník so strechou (modrá farba)
12 parkovacích miest pre učiteľov školy, zvýšenie zo 7 na 12
cyklo chodník prichádzajúci od Partizánskej, pred školou združený s pešími
cyklo parkovisko pre bicykle
4 parkovacie miesta pre rodičov maličkých detí s bezpečnou zónou na otvorenie dverí
ďalšie 4-5 parkovacie miesta pre učiteľov škôlky
To všetko vy umožnilo bezpečnú obojsmernú prevádzku, bez nutnosti parkovať pri krajnici. Nezužoval by sa prejazdový priestor, znížilo by sa riziko dopravnej nehody a hlavne každodenný chaos by prestal ohrozovať naše deti, to najcennejšie čo máme.
Ak sa nájdu architekti, alebo dopravný inžinieri, čo by radi podporili a zveľadili tento nápad, určite sa mi ozvite, skúsime ho spoločne vylepšiť.
Situácií dopomôže aj prepoj medzi ulicami Partizánska a Školská, o tom som písal v mojom predchádzajúcom blogu ... https://www.radovangeci.sk/post/cyklo-prepoj-partizanska
Téme "školské DROP-OFF zóny" som sa venoval aj pred dvoma rokmi, riešenia pre 1. a 2. ZŠ ... https://www.radovangeci.sk/post/skolske-drop-off-zony
Radovan Geci
poslanec mesta